sidneykamp.reismee.nl

Sidney op herhaling

En voor jehet weet ben je op weg naar huis. Maar we hebben nog wel een aantal leuke dagen in Sidney doorgebracht. En het fijne Was: terug op bekend terrein, zowel de stad als het appartement. Rond 18 uur waren we weer in de stad en in ons appartement dankzij Uber. Wat een uitvinding! Samen met Thomas eten we vakbij ons appartement in een Thais restaurant. Wel een uutdaging, want door de vele Aziaten zijn ze dol op koriander in Australie, en daar houden wij niet van. Ze gooien het bv ook in mexicaans eten als guacamole, brrr. we maken plannen voor oudjaarsdag. Best lastig om te bepalen waar we het vuurwerk willen gaan bewonderen en hoe vroeg we een plek moeten gaan zoeken. We besluiten naar de wijk Balmain te gaan, tegenover de brug, omdat het er minder massaal is en omdat we onze campingspullen mee mogen nemen. Dat blijkt een goede keuze, het zicht is goed, en we kunnen schuilen als het onverwacht toch behoorlijk gaat regenen. we hebben vooraf eten ingeslagen voor de picknick en en deel van de tonic ingewisseld voor gin, ondanks alcoholverbod. De wijk Balmain blijkt een prettige wijk met café'tjes en een klein parkje. Het is al aardig vol als we rond 15 uur een plek veroveren en de buurt verkennen. Het is even doorbijten in de regen, maar het blijft 25 graden dus zijn alleen de meegebrachte hammamdoeken kleddernat, wij zijn al snel weer droog. en om 21 uur is al het eerste vuurwerk, bedoeld voor kinderen maar wat is bet prachtig! Daarn blijft het gelukkig droog en om middernacht is het echte werk te zien, vaak in meerdere versies naast elkaar. Het zicht op de brug is geweldig en er wordt enthousiast geklapt. Ondanks veel poltie is rond middernacht wel merkbaar dat er toch aardig wat alcohol is weggewerk, maar de sfeer blijft wel goed gelukkig. Na het vuurwerk begint de uittocht. We ruimen de tent en overtollige eteswaren op en lopen richting bus, samen met honderden mensen. Thomas en Annemarijn moeten naar het huis van de oom van Thomas met de trein, wij met de bus of lopen. We hebben geluk dat we vrij snel wegkomen, maar de rit schiet niet op. We moete overstappe maar dan zouden we het centrum door moeten en dan komen we vast te zitten in het verkeer. We besluiten te gaan lopen, het is binnendoor nog ongeveer 35 minuten  en we vermijden zo het centrum. Niemand steekt zelf vuurwerk af en de sfeer  blijft goed. Rond 2 uur 's nachts zijn we in ons appartement, snel nog een drankje en vooral douchen, want het blijft 25 graden. We slpen met de airco in de woonkamer an en de slaapkamerdeur open, want een balkondeur open helpt niet.

De volgende dag zijn we uitgenodigd voor een lunch in het strandhuis van de oom van Thomas. Annemarijn is er al geweest en had ons foto's laten zien van de kabellift naast (!) het huis. Bizar. We nemen de bus naar Palm Beach, deze gaat over de Harbour Bridge, en langs andere mooie stranden. Na 2 uur zijn we er, je waant je in Zuid Frankrijk qua luxe. Het huis ligt an het water natuurlijk, met een boothuis en zwembad en minimaal 3 bbq plekken. Thomas zijn oom heeft het goed gedaan in de aandelenhandel en een half jaar geleden dit huis erbij gekocht. De champagne en wijn vloeit rijkelijk, en dan wel de dure soort, en we eten zalm, lam en salade. Helaas hadden wij niet gedacht aan zwemkleding, Annemarijn en Thomas wel, en die gaan lekker zwemmen en kanoen. Tegen 17 uur vertrekken wij weer, lopen een deel van de route terug om toch nog wat te bewegen. Eten hebben we geen zin meer in.

De volgende dag gan Dick en ik nog naar het centrum. We bezoeken een oude wagenwerkplaats,  waar kunst tegn racisme te zien is, prachtig! Daarna wandelen we naar een kunstmuseum, onderweg veel Aziatische winkels die we kennen uit Japn en eerder China. We lopen redelijk snel door het museum heen, hevbben geen behoefte aan lang museumbezoek en zien wat highlights, zoals een kunstenares die honderden chinese dagboekjes verzamlde en eerst ging wassen... Eenmaal in de stad zkeken we een foodcourt, veelal ook met Aziatisch eten waar ook menig kantoormedewerker dagelijks luncht. We eten sushirijst met zalm en rundvlees, heerlijk! Het is behoorlijk arm dus na winkelen gaan we terug met de bus en wachten de komst van Thomas en Annemarijn af. Er moet nog eea geregeld wirden met de grote koffer van Annemarijn die wij meenemen, een deel van de kkeding moet worden opgestuurd. Als dat geregeld is, gaan we naar een leuk reztaurant in de buurt van waar Annemarijn woonde, een wijk met veel voormalig Italianen. we eten heerlijk en lachen om de honderden papagaaien of parkieten die in de boom naast het terras heel veel herrie maken, net spreeuwen in februari. En dan zit het erop, we nemen afscheid, Annemarijn en Thomas gaan nog samen reizen in Cambodja en Vietnam. De volfende dag regel ik de Uber, yes ik kan het, wat een makkie, en nemen we afscheid van de stad. We waren nog lang niet uitgekeken op Australie en zeker ook niet op Sidney, maar er is geen tijd meer. Via Kuala Lumpur reizen we terug: ik zit hier nu te typen,  ben wat in de war van een rare mix van orthodoxe vrouwen in burka en westerse dure merken en alcohol. Nog een half uur, en we mogen alweer inchecken in hrt laatste vliegtuug en hopelijk slapen...