sidneykamp.reismee.nl

Great ocean road

Na twee nachten in de Grampians vertrokken we richting de kust, Warrnambool was de eerste bestemming. Onderweg rustig, zoals je ook verwacht in Australië, en regelmatig moesten we uitwijken voor een dode kangaroe of ander beest. We zagen ze ook af en toe langs de weg dus logisch dat het nog wel eens fout gaat. Onderweg getankt, zelden zo goedkoop gezien, liter is onder de euro. Rond 15 uur zijn we in Warrnambool en nemen we intrek in een motel. Geen bijzondere stad, maar de kust is prachtig en we vinden een leuke strand tent waar we wat dronken en aten. Omdat de restaurants in het centrum er niet aantrekkelijk uit zien, gaan we na even opfrissen terug naar deze strandtent, en eten hier verse vis of burger. De zon gaat prachtig onder, maar daarna is het ook best koud. Na ontbijt op de kamer vertrekken we richting de Great ocean road, één van de belangrijkste attracties in de staat Victoria. Het eerste uitkijkpunt is al adembenemend mooi, de three Little islands, en het wordt alleen maar mooier. Eerst nog even koffie drinken in Port Campbell, in een leuke koffie tentjes waar ik lekkere kerstliedjes scoort. We stappen daarna regelmatig uit om ons te vergapen aan de Lorch en Storch, Twelve apostles en lunchen op het strand. We zijn hier zeker niet de enigen, af en toe zijn we geneigd om de fotograferende Chinezen te meppen want ze zijn wel heel erg met zichzelf bezig en niet met hun omgeving. Als we richting het strand lopen met de Gibson steps is het gelukkig rustiger. De zon brandt goed dus zonnebrand is geen overbodige luxe. We reizen door naar Apollo Bay, een kustplaats met veel dure huizen en appartementen, maar erg gezellig vinden wij het er niet. Annemarijn heeft ondertussen contact met een middelbare schoolvriendin die een uur rijden verderop met haar ouders vakantie houdt. Een date is snel gemaakt, dus we stappen in Lorne uit om ze even te zien. De moeder is Australisch, dus heel gek is het niet dat ze hier zijn, al studeerde de vriendin in het afgelopen halfjaar in Canada. We zijn dus niet het enige gezin met kinderen in het buitenland, want haar broer werkte een jaar in Australië en omgeving. Maar we moeten na een kwartier verder helaas, om op tijd in te checken op onze volgende locatie. Precies 5 minuten voor sluitingstijd komen we er aan, na veel bochten en prachtige uitzichten op de oceaan. Het is dit keer een holiday park aan de snelweg, niet bijster interessant maar schone lakens en een goede douche maken veel goed. We zoeken een restaurant en Annemarijn ontdekt een groot winkelcentrum vlakbij met restaurants en winkels. Mooi handig voor onze kerstinkopen de volgende ochtend. Met kerst zitten we op Phillip islands in volgens ons een mooi appartement dat van alle gemakken is voorzien. De kerstlunch daar kost 100 euro pp, weliswaar met drank, maar daar kunnen we heel wat lekkers voor kopen en gezellig samen koken. Na een nachtje slapen pakken we de boel weer op, gaat steeds makkelijker, en vertrekken richting winkelcentrum om kerstcadeaus te kopen voor elkaar en eten in te slaan. Met 2 opvouwbare koeltassen en een enorme zak ijs komen we een heel eind. We gaan op weg richting Phillip island. We kiezen toch niet de route via de veerboot maar de route via Melbourne. Annemarijn heeft bij het vertrek bij het verhuurbedrijf een portemonneetje met USB sticks en SD kaartjes verloren, en die hebben ze gevonden. Dus we rijden langs dit verhuurbedrijf, gelukkig nauwelijks om en goedkoper dan 100 dollar betalen voor de overtocht, zo'n 60 euro.