sidneykamp.reismee.nl

Phillip island

Donderdag voor kerst vertrekken we richting Phillip island, bepakt en bezakt met veel kerstboodschappen. We reizen via Melbourne, om daar nog het portemonneetje dat Annemarijn had verloren op te halen. Annemarijn rijdt, het is een drukke route de stad in, maar gelukkig hoeven we niet via het echte centrum. Na ruim een uur zijn we bij het verhuurbedrijf en binnen no time weer de weg op. Maar dan moeten we nog de stad uit...langs allerlei voorsteden met grote winkelcentra waar het beredruk is. Een uur later zijn we er eindelijk langs en vinden we een plek voor onze lunch, verse sushi. Door het grote aantal Aziaten hier kan je hier genoeg lekkere Japanse maaltijden krijgen, of Indonesisch, Thais of Maleisisch. Rond 15.30 zijn we bij ons resort, een prachtig complex bovenop een heuvel. Ons appartement heeft voor en achter een balkon, met BBQ, en is van alle gemakken voorzien. We doen snel een was in de machine en gaan even relaxen, het is warm, zo rond de 32 graden. We regelen online kaartjes voor de pinguïn parade op 1e kerstdag, maar goed ook want voor de 24e was het al uitverkocht. Eind van de middag bezoeken we het zwembad, druk met ouders en kinderen, maar wel ff lekker. En dan is het tijd om te gaan kokkerellen, lekkere hapjes met zalm, mosselen en garnalen, een soort van carpaccio vlees (want dat kennen ze niet hier) en heerlijk lekker ijs met macadamia noten en caramel. We hebben lol om de cadeautjes die we geshopt hebben voor elkaar en de Christmas crackers met onnozele grappen en hoedjes. Hoeveel relaxed is dit!

De volgende dag verkennen we Phillip island, na een half uurtje rijden zijn we in de hoofdstad Cowes. Prachtig strand daar, en hele families hebben zich al een plek veroverd aan het strand of bij de openbare BBQ plekken. Want dat is kerst in Australië: buiten met je familie eten en drinken, in bikini of shirt en T-shirt. Waar de Engelsen houden van formele kleding, zijn de Australiërs daar wars van, hier kun je geen geld verdienen met kerst outfits. We halen koffie bij een van de weinige tenten die open zijn, ze doen een goede doel actie voor een gezin in de problemen. Daarna lopen we op ons gemak langs het strand en de pier op. Als we het gezien hebben, willen we het Koala conservation center bezoeken, maar die blijkt gesloten. We rijden nog langs een plaatsje, waar we in de haven pelikanen spotten en besluiten terug te gaan voor onze Christmas lunch. Een broodje scoren wordt lastig, dus dan is 's middags eten prima. Op ons terras voor eten we zalm vooraf, en daarna: kangaroe biefstuk (!) En heerlijke zoete aardappel pannenkoekjes. Het smaakt voortreffelijk en daarna is het tijd voor een kerstdutje. Het is minder warm vandaag, zo rond de 20 graden, dus voor de avondvoorstelling met de pinguïns is een lange broek en een extra vest geen overbodige luxe. We rijden naar het einde van het eiland tegen 18 uur, en verbazen ons over de drukte, af en toe staan we gewoon in de file. Via een alternatieve route spotten we nog een paar walibi's, donkere wat kleinere kangaroes zeg maar. Eenmaal binnen bij de pinguïn parade is het superdruk 80% van de bezoekers is Aziatisch, niet alleen Chinees, ook Pakistaans, Indiaas, Japans etc. Ineens hoor je tot de minderheid. Rond 19 uur zitten we op onze plek op een soort tribune aan het strand en bewonderen het uitzicht en verwonderen ons om de mensen om ons heen. We krijgen te horen dat er dagelijks ongeveer 500 tot 2000 pinguïns na zonsondergang het strand opkomen om naar de holen te gaan waar de jonkies zitten. Met de 4000 bezoekers zijn wij dus in de meerderheid! Tegen 21 uur is de zon echt onder en zie je de eerste groepjes komen. Soms gaan ze een stukje het strand op, dan weer terug, om toch uiteindelijk de sprong te wagen. Het is en dus ze hebben wel een stukje af te leggen en op het strand zijn ze kwetsbaar. Het zijn overigens kleine pinguïns, zo'n 20 cm hoog. Nadat we een aantal groepjes het strand op hebben zien paraderen, gaan we langs de biardwalks lopen waar de jonkies zitten. Dan kan je ze pas van dichtbij zien, zo leuk. Fotograferen is verboden, het blauwe licht is niet goed voor ze. Alhoewel het commercieel een interessante onderneming is, gaat al het geld naar het behoud van de natuur of zelfs verbeteren. Dit heeft ertoe geleid dat de pinguïn kolonie zelfs is gegroeid! Rond 22 uur vertrekken we richting appartement, we moeten nog een net aangereden kangaroe ontwijken en rijden langzaam. Het is bekend dat het 's avonds vaak fout gaat, dus we hebben tot nu toe 's avonds rijden ook voorkomen. We skypen nog even met Eduard en mijn vader en dan zit onze kerst erop. Tweede kerstdag doen ze hier niet aan, en we vertrekken vandaag uit ons appartement. Volgende bestemming is Meeniyan, dit keer maar een uurtje rijden van hier, dus we hebben nog tijd om eerst het koala center te bezoeken en de kerst gebakjes op te maken.

Froukje

Smaakt als kip?

Jacqueline Ridder

Meer als biefstuk denk ik, struisvogel filet smaakt als kipfilet